Mi az a Kettlebell™? Eszik vagy isszák?


Maga az eszköz


két kettlebell

Egy hétköznapi kialakítású öntöttvas súlyzó, némi festéssel, esetenként vinyl borítással. Képzelj el egy ágyúgolyót, amire egy kísérletező kedvű tudós fém fület erősített. Egyszerűen hangzik, ugye?

Ám épp ez a kialakítás számtalan hatékony gyakorlatot tesz lehetővé vele, azaz amilyen egyszerű maga az eszköz, olyan sokféle a mozgás amire használhatjuk.


De hol is kezdődött? Kezdetben vala... a kettlebell™ :)


Magát a súlyzót hasonló kialakításban már az ókorban is használták a görögök nagyobb sporteseményekre való felkészülésre. Ennek a számtalan művészi ábrázolása is fennmaradt.

old kettlebell

A régi sporteszközt később a cári Oroszországban főleg a termény súlyának mérésére használták, ám köztük az eredeti használat is szórványosan fennmaradt. Így figyelt fel rá a hadsereg is, ami hihetetlen hatékonysága miatt hamar átvette a technikát, alkalmazni kezdték a katonák erőnlétének kialakításánál. Innentől tiszteljük Girya néven ezt a tradicionális vas súlyzót. Az "őshazában" máig ezen a néven fut maga a sport is, míg tőlük nyugatabbra Kettlebell néven vált ismertté.

Először 1704-ben jelent meg orosz szótárban a Girya kifejezés, s annyira népszerű volt a Oroszországban az eszköz, hogy minden erősembert illetve súlyemelőt a felkészülési eszközétől függetlenül girevik-nek hívtak ("a kettlebell-es ember").


Az erő és kitartás iskolája


Az 1913-as orosz Hercules magazin értékelése szerint "egy sport sem fejleszti úgy az izomerőnket és testünket mint a kettlebell".

Az évek során a módszert továbbfejlődött, a Szovjet érában már nagy hagyományokkal rendelkezett a kifejezetten fegyveres testületek és élsportolók számára kialakított változat. Számtalan orosz súlyemelő (köztük több legendás is) és a keménységéről kifejezetten híres orosz különleges egységek is előszerettel használták a módszert.

A szovjet fegyveres erők edzésének kézikönyvéből idézve: a kettlebell edzés "az erőfejlesztés egyik leghatékonyabb eszköze", amely "az emberi erő-potenciál kiaknázásában új korszakot" képvisel.


Oké, rendben. De mi az StrongFirst™?


Pavel

Ez az egész történet könnyen lehet, hogy megmaradt volna orosz berkekben, s Te sem olvasnád most ezt az oldalt, ha nincs Pavel Tsatsouline, aki a Specnaz (az orosz különleges fegyveres egység) volt kiképzőjeként nem emigrál az Egyesült Államokba, ahova vitte magával ennek a sportnak az elkötelezett szeretetét is. Az USA-beli katonai elit hamar felismerte a módszer kiemelkedő hatékonyságát:

  • Maga az eszköz primitíven egyszerű, így a világon minden körülmények közt könnyedén használható.
  • Ugyanakkor a mozgások lehetősége szinte korlátlan, így a nagy változatosságból mindenki kiválaszthatja a számára leghatékonyabbat, mindenki megtalálja a saját edzéséhez, képességeinek fejlesztéséhez a legmegfelelőbbet. Egy mindenre kiterjedő erőedzés, mindenkinek akinek fontos a teste.

Pavel a modern orvostudomány (köztük gerincspecialisták, ortopédusok) legújabb eredményeit és a legintenzívebb gyakorlatokat felhasználva egy átfogó rendszert dolgozott ki, amivel lerakta az RKC alapú kettlebell edzés módszerének alapjait. Korábban ez a rendszer az RKC a Russian Kettlebell Challange néven futott. Később 2012-ben Pavel és csapata innen kivált, s létrehozta a saját rendszerét StrongFirst néven. Ennek a zászlóshajója a StrongFirst Girya (SFG) - utalva a kettlebell eredeti orosz nevére - amely ma már több mint 600 féle gyakorlatot tömörít, s a legkiválóbb minőségű kettlebell képzéseket tartja szerte a világban. A váltással természetesen nem csak ez változott - egyrészt már a névben deklaráltan is az erő került a fókuszba ("először légy erős, aztán még bármivé válhatsz") - mint a képesség, amelyre minden más épül (állóképesség, robbanékonyság, gyorsaság). Másrészt a StrongFirst bőven nem csak a kettlebellről szól, hiszen az erőhöz nem csak 1 királyi út vezet - a saját testsúlyos (StrongFirst Bodyweight - SFB) és olimpiai rúddal (barbell - StrongFirst Lift - SFL) végzett edzések is a méltó helyükre kerültek.


De nem vagyok sem élsportoló, sem katona. Akkor mire is jó ez?


Uncle Sam kettlebell

Bár az edzések valóban nagyon intenzívek, de ettől nem kell megijedni. Az is tökéletesen el tudja sajátítani a módszert, aki az átlagnál alacsonyabb állóképességgel kezdi. Ugyanis az SFG rendszert eleve úgy alkották meg, hogy a tanulás folyamata során fokozatosan növeljük az edzések intenzitását, így mindig felkészít a következő lépcsőfokra. A saját példámat hozva: én egy komoly sérülés (bokaszalag-szakadás), azaz 3 hónap teljes mozgástilalom, után fogtam bele és nem hogy élveztem az edzéseket, de még meg is gyorsította a felépülésemet.

A módszer azért kifejezetten kedvelt, mert a sokak számára fölösleges izomtömeg-növelés helyett, az izmaid állóképességét és relatív erejét növeli nagymértékben, azaz a funkcionális erő illetve erő állóképesség fejlesztése a fő célja. Ez nem azt jelenti, hogy ne lehetne izomtömeg növelésre használni, vannak kifejezetten erre való gyakorlatok is, de maga a szisztéma nem ezt helyezi a fókuszába. Emellett más erőfejlesztő edzésekkel ellentétben a kettlebell az izmokat nem teszi merevvé, kötötté, épp ellenkezőleg! Hiszen mit ér az az ütés, ami az izmok kötöttsége miatt el sem találja a célját? Ezért a kettlebellben már az alapgyakorlatok is nagyfokú dinamizmust igényelnek: az izomfeszítés és relaxáció egyedi koktélját alkalmazza, így látványos hatást gyakorolnak az egyén robbanékonyságára. Ennek megfelelőek természetesen a célcsoportok is, amiknek csak egy részét teszik ki azok akik profi sportolók vagy rendvédelmiek, elit katonák.

Ugyanis maga a sport abszolút kiemelve kezeli az egészséget és biztonságot, valamint a betegségek, sérülések kialakulásának megelőzését, amennyiben pedig már kialakult (pl: gerinc vagy hátfájdalmak), akkor rehabilitációját. Különös tekintettel van a rendszer az ízületekre, amiket minden más súlyzós edzés nagyon megterhel (te is hallottál már súlyemelőről, vagy testépítőről, akinek porckorongsérve van? Ez természetesen nem véletlen, míg itt akik elkezdik kifejezetten pozitív változásokat tapasztalnak magukon). Hiszen az gerinc környéki mély hátizmokat ez a fajta mozgás megerősíti, így a tartásod javítja, testtudatod és komfortérzeted növeli.

Ha fontos számodra az, hogy jól érezd magad a bőrödben, hosszú távon is megőrizd az egészségedet, esetleg az aktuális sportodhoz keresel kiegészítő edzést a dinamikusabb mozgásért és jobb terheléstűrésért, általános erőnléted megalapozásáért akkor nézz át a kinek ajánlom részbe, s győzödj meg róla, tényleg ezt kerested-e!

Nőként sem érdemes fejvesztve menekülnöd ezen súlyok elől: a kettlebell kiváló eszköz fogyásra vágyóknak, s alakformálást biztosító hatását is számtalanszor igazolták. Épp ezért, ma már számtalan nő ebben a sportban találja meg a saját útját.


Alig van időm. Hogy fog ez beleférni a napirendembe?


Mivel az edzés nagyon intenzív, ezért szinte sosem tart tovább 45-50 percnél, amiben sokszor már a bemelegítés is benne van. Legalábbis a kezdőknél. Haladóknál akik már nem a tanulási fázisban vannak, így a magyarázás, a gyakorlatok bevésése nem vesz el időt sokszor 10-20 perc is elég a maximális elfáradáshoz. Mindez heti 2 alkalommal már tökéletes a tested karbantartására!

De nézhetjük a másik oldalról is. Mennyit ér meg az számodra, hogy közel 5 évvel tovább élj? Heti 1-2 óra időráfordítást biztosan, ugye?

Kutatások ugyanis kimutatták, hogy elég ha egy héten 2-3 alkalommal 20-30 percet foglalkozunk a testünk karbantartásával ahhoz, hogy ennyivel kitoljuk a várható élettartamunkat. Csodás az emberi szervezet!

Valamint az életed minősége sem egy utolsó szempont. Akármennyi időnk is van hátra ezen a bolygón, vajon Te hogy töltenéd szívesebben?

A testedben kellemetlenül, mindig feszengve amikor csak arra gondolsz mennyit hozhatnál ki még magadból

vagy

Tökéletesen elégedetten az alakoddal, kirobbanó fittséget birtokolva, szinte szárnyalva a gondolattól minden percben, hogy képes vagy bármire...

A kettlebell pontosan ezt az érzést adja, már csak az a kérdés, te akarsz-e élni vele?


Ha ennyire jó a módszer, akkor biztos sokba kerül...


Nézőpont kérdése. A válaszban segítek, végiggondolásra ajánlok néhány kérdést:

Szerinted a betegséget megelőzni, vagy kezelni kerül több időbe és pénzbe?

Mennyit ér számodra, hogy életed legjobb formájába kerülj, amiről mindenki érdeklődik, mi a sikered receptje?

Mennyit ér az a plusz energia, amit ez a mozgás visz az életedbe? Ami miatt minden feladatoddal hatékonyabban, lendületesebben végzel?

Mennyit ér számodra egy olyan módszer, amit akár otthon is végezhetsz, minimális felszereléssel?

Az alapkurzus elvégzése után akár otthon is edzhetsz, amivel szintén időt spórolsz meg! Ehhez maga a súly pedig egyszeri beruházás, utána életed végéig akár ugyanazzal a kettlebell-el végezheted a gyakorlataidat.

StrongFirst






Új kezdő, csoportos kurzusok indulnak Májusban!

Több időpontban (reggel, délután és este) és több helyszínen (Újbuda, Zugló) is lesznek. Nézz körül az órarendben és válaszd ki a neked szimpatikusat!

Érdekel!

SMR Alap és Extra szeminárium Májusban!

Május 1-án (vasárnap), a Thor Gymben.

9:00-12:00-ig Alap és 13:00-14:30-ig Extra

Érdekel!


Aktualizálódott az órarend - benne a januári új kurzussal :)

Felkerült egy új írás a Tudástárba!

Folyamatosan frissül a Hónap Kettlebellezője rovat


"A kudarc csak egy lehetőség, hogy újrakezdj - immár intelligensebben!"



Kettlebell.hu Tactical Shop Dragondoor Kettlebell Miskolc Phoenix Hőlégballon Repülő Egylet Sieljünk! Keresned sem kell!

Üzemen kívül!

Addig is írj az attila@kettlebelldozis.hu-ra.




WYW Directory